Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Kommekensstraat 24

Beeldsnijder onbekend, eind 18de of begin 19de eeuw (?), hout, geschilderd
2014-08-09 dsc 5897 c96

De oudste beschrijving van deze Madonna dateert uit het derde kwart van de 19de eeuw, noch vervaardiger noch periode van ontstaan worden vermeld. Aanvankelijk stond het beeld op de hoek van de Huikstraat met de Kommekensstraat op een mooie console onder een fraai geschilderde luifel waaronder engelen zweefden. Bij een verbouwing in 1892 verhuisde de sculptuur naar de zijgevel aan de Kommekensstraat, waar het blinde middelste raam op de eerste verdieping werd aangepast om de Madonna te kunnen plaatsen. Of de nu aanwezige engelen meeverhuisden of nieuwe creaties zijn blijft in het ongewisse.

 

Maria, die een stevige mantel over haar kleed draagt, is blootshoofds, ongekroond en geschoeid in een klassieke open sandaal. In een dragende omarming toont ze haar kind aan de voorbijgangers, die door Jezus gezegend worden met de rechterhand. Het enige waardigheidssymbool komt Jezus toe: met de linkerhand omknelt hij de op zijn de schoot rustende grote rijksappel. De madonnasculptuur zelf is klassiek en eerder statisch, de aanvullende voorstelling met zon- en maandragende engelen is in een buitenopstelling vrij ongewoon. Zij flankeren de centraal boven de voorstelling zwevende zinnebeeldige duif van Gods Geest in stralenkrans, en zijn verantwoordelijk voor de (later gegeven) betiteling 'Hemelkoningin'. 'Maria, uitgelezen als de zon en mooi als de maan', zo luidt het in het litaniegebed.

 

Het voetstuk draagt een Mariamonogram, er is geen devotieverlichting (meer) aanwezig.
Vandaag is het beeld aan een grondige conservatie- en/of restauratiebehandeling toe. Door het dik verfpakket zijn de vormen amper leesbaar, uitwerpselen van de er steeds huizende duiven maken het plaatje niet fraaier. <noot 1>

2011-11-06 DSCF1312 c961

 

<noot 1> Eind 2010 werd het houten beeld door Noortje Cools met een hoogtewerker van de gevel afgenomen voor restauratie in het atelier. De herplaatsing gebeurde in oktober 2011, er werd toen een duivenwering aangebracht en ook een nieuwe lantaarn.

 

Archief en literatuur:

  • Archief: SAA, 1892#474 (Huikstraat 2, bouwaanvraag architect F. Claes, 1892); Hs1491, [f° 5v°]
  • Iconografie: schepens-madonna-1981: 189; Dia T. Darimont, 1989 (lader 3, nr. 164; archief VKB)
  • Literatuur: Thyssen 1902, p. 284; Thyssen 1922, p. 240; Bouwen 3na 1976, p. 141; Schepens 1981, p. 188, 190; Madonna 2002, p. 150; Madonna 2010, p. 111
  • Nieuwsbrief Vrienden van de Antwerpse Madonna's: pdfnr. 17 (2011, 1), p. 19; pdfnr. 18 (2011, 2), p. 27
  • Referentie: vkb1.0348

 

 

 
Hierboven, de Madonna voor de restauratie (foto's uit 2008)