Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Korte Gasthuisstraat 1

Beeldhouwer onbekend, 20ste eeuw (in of voor 1930), natuursteen
2014-08-12 dsc 6112 c96

Omstreeks 1930, in de periode tussen beide wereldoorlogen, werd aan de gevel van de Korte Gasthuisstraat van dit hoekhuis met de Groendalstraat een groot witstenen madonnabeeld geplaatst. Maria, gekroond, draagt rechts de scepter die haast verborgen tegen haar arm rust. Discreet richt ze haar blik naar het op de andere hand gedragen Jezuskind. Hij drukt zijn rechterhand tegen zijn moeder en omknelt met de linker het kruisje van de rijksappel.

Vormelijk gaat het om een interbelluminterpretatie van een klassieke, waardige koningin die haar Kind als wereldverlosser aan de voorbijgangers toont. Maar alle trotse fierheid en zelfzekerheid lijkt verdwenen, en misschien mijmert de kleine Christus-Koning wel over zijn toekomende kruisdood. In het Antwerpse centrum ontbreken vergelijkingspunten, in de districten daarentegen komen er tal van 'Koningin van de Vrede'-beelden voor met telkens dezelfde terughoudende – maar in wezen angstbezwerende – thematiek.

 

Het beeld werd in 2003 opgeknapt en gerestaureerd door Dirk Lenaerts. Hij bracht het afgebroken, maar bewaard gebleven, linkeronderbeen van het Kind terug aan. Als bescherming tegen hemelwater werd toen ook een discrete witmetalen luifel geplaatst en de vroegere bolvormige buitenarmatuur vervangen door een klassieker ogende wandlantaarn.

2014-08-12 dsc 6110 c96

Archief en literatuur:

  • Iconografie: KIK, M066394 (1930)
  • Literatuur: Bouwen 3nb 1979, p. 209; Schepens 1981, p. 35; Madonna 2002, p. 150; Madonna 2010, p. 111
  • Nieuwsbrief Vrienden van de Antwerpse Madonna's: pdfnr. 1, (2002), p. 10; Idem pdfnr. 2, (2003) 1, p. 8
  • Referentie: vkb1.0075

 

2012-04-07 DSCF7883 c96  
Hierboven: de scepter wordt door Maria tegen haar mantel aangedrukt. Een beeldhouwkundige oplossing voor dit bij andere beeldhouwwerken niet geïntegreerd element. Bij veel andere Madonna's zijn de scepters losse, uit hout gesneden elementen