Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Lombardenvest 22

Frans De Roeck, 1949, natuursteen 
2014-05-14 DSC 1801 c961

De uitbeelding van Onze-Lieve-Vrouw kende in de 20ste eeuw tal van vernieuwingen. Soms koos men voor een vlucht vooruit, maar evengoed keerde men weer naar het verre begin. Frans De Roeck (1889-1968) grijpt in dit beeld uit 1949 terug naar de Klassieke Oudheid en vroegchristelijke periode, en dit zowel in de vormgeving (de gewaden) als stijl (een hoogreliëf). Zijn Moeder Gods is een soort monumentale moedergodin die statig een kaarsrecht staande, zegenende Jezus op de linkerhand draagt. Het werk is gevat in een rechthoekige gevelplaat die als opschrift 'AVE / MARIA' draagt en is voluit gesigneerd.


De koele afstandelijkheid die dit werk kenmerkt staat in schril contrast met wat Antwerpenaren van een Madonna verwachten. <90>

2014-05-14 DSC 1801 c96

<noot 1> Bovenop verraadt het ook een minder getalenteerde beeldhouwer, die eerder grafisch werkt dan plastisch interessant met volumes omgaat. Enkele kenmerken, zoals het geblokte volume van de pseudo-console, de kaarsrechte drapering met s-vormige randgolving en de hoekige belettering verwijzen nog naar de periode van het interbellum. Het typische v-vormige beentje van de letter A stamt nog uit de neogotiek. Het zich niet bewust zijn van de mengelmoes van zulke vormelijk elementen, vervolledigd het plaatje van de ambachtsman die kunstenaar wil zijn.

 

Archief en literatuur:

  • Literatuur: Schepens 1981, p. 105, 157; Madonna 2002, p. 157; Madonna 2010, p. 151, 153
  • Referentie: vkb1.0098

 

 

Teksten:

  • In de Lombardenvest ontmoeten we tegen de gevel van het pand nr. 22 een statig reliëfbeeld van Frans De Roeck. Jezus staat recht op de linkerhand van Onze Lieve Vrouw en zegent het mensdom. Maria wijst met de rechterhand naar haar zoon. Een sobere uitbeelding, gesierd met de woorden "Ave Maria". [Schepens 1981, p. 105]

Boven: Foto's WS, 2014