Onze-Lieve-Vrouw met Kind, H. Dominicus en H. Catharina van Siena - Veemarkt, Zwartzustersstraat (zijportaal Sint-Pauluskerk, boogveld)

diverse beeldhouwers, 18de eeuw, natuursteen - Monument 20 februari 1939 
2007-12-03 dscf6412 c96

Het barokportaal van de kerk, op de afgeschuinde hoek van de Veemarkt, bezit drie hooggeplaatste vrijstaande beelden als bekroning van het fronton (zie verder).

 

Lager, in het boogveld (timpaan) van het portaal komt een samenstelling van halfbeelden op een effen blauwe achtergrond voor. De laatbarokke groep die de bezoeker verwelkomt, symboliseert de missie van de paters-opdrachtgevers, de gebroeders Van Ketwigh, die met alle beschikbare middelen ijverden voor 'hun' rozenkransdevotie.

 

Plechtstatig troont Maria als Koningin van de Allerheiligste Rozenkrans, quasi zwevend boven een gepolychromeerde wereldbol waarop de continenten worden gesuggereerd en die door wolkjes omgeven is. Net als haar naakte Kind op de linkerknie reikte ze met de rechterhand oorspronkelijk een paternoster uit. Sint-Dominicus nam deze van haar in ontvangst terwijl Sint-Catharina van Siëna die uit de handen van Jezus aannam. De groene slang, met rode tong en ogen, die rondom de wereldbol gekronkeld is, moet bezwijken voor de hemels zwevende Maria met Kind (en het rozenkransgebed). Drie cherubijntjes in wolkjes zorgen voor de glorie van Jezus en Maria.

2012-05-23 DSCF0436 c96

 

Archief en literatuur:

  • Archief: Hs1491, [f° 8r/v°]
  • Iconografie: KIK, B43275 (1943); Madonna 2002, p. 41, 172
  • Literatuur: Thyssen 1902, p. 288; Thyssen 1922, p. 242-243; Bouwen 3na 1976, p. 382; Gepts 1951, p. 93; Schepens 1981, p. 69, 71; Madonna 2002, p. 173; Madonna 2010, p. 227
  • Aanvullende literatuur: Bogaerts 1984, p. 52-54; Bungeneers 1991
  • Referentie: vkb1.0237

 

Hieronder: de voorstelling op het boogveld van het portaal is in grote lijnen een herneming van die van de bekroning van het Rozenkrans-altaar (Maria-altaar) in de kerk, met beeldhouwwerk van Jan-Pieter (I) Van Baurscheit uit 1728.
De figuren van de H. Dominicus en de H. Catharina zijn quasi identiek, maar die van Maria en Jezus niet.