Deze beeldengroep is eind 2016, begin 2017 in restauratie
![]() |
Deze beeldengroep is afkomstig van de vroegere Kalkbrug aan de Sint-Pietersvliet (nu te situeren Sint-Paulusplaats). Het kruisbeeld werd daar in 1737 ingewijd. Bij het verdwijnen van de brug in 1805 vond de groep een onderkomen aan de Paardenmarkt, op het voorplein van het vroegere Sint-Antoniuskerkje van de kapucijnen. Na de sloop van deze kloosterkerk en nieuwbouw van de actuele parochiekerk werd hij heropgericht tussen de kerk en de pastorie. Van de Paardenmarkt gescheiden door een tuintje is hij bij goed kijken over de tuinmuur toch wel zichtbaar. De drie witgeschilderde beelden zijn hoog tegen een muur geplaatst onder een brede houten luifel met een puntdak. Het kruis bevat een grote uitwaaierende stralenkrans en het naambord 'INRI'. Een vakkundige restauratie is dringend gewenst.
Over deze nog nooit bestudeerde calvarie valt vandaag niets zekers te zeggen qua vervaardigers of materiaalgebruik <noot 1>. In de oudste bron (Van der Sanden, ca. 1771) worden de beelden van Johannes en Maria bij het kruis toegeschreven aan Joannes Claudius De Cock (1667-1735) en het Christuscorpus aan Walter Pompe (1703-1777), die dit uit Bentheimersteen zou hebben gekapt. Indien deze toeschrijvingen met de werkelijkheid stroken is het aannemelijk dat Pompe een Christusfiguur hernieuwde, mogelijk een van De Cock. Dit kan verklaren waarom het geheel soms ook stellig aan De Cock wordt toegewezen (Hs1491).
In de Bornemse Onze-Lieve-Vrouw en Sint-Leodegariuskerk wordt een in de Boerenkrijg (1798) gehavend Christuscorpus bewaard dat sterk lijkt op het Calvariebeeld van de Paardenmarkt. Het natuurstenen beeldhouwwerk bezit op de rug de signatuur van Walter Pompe en de datering 1768 ('W. POMPE FECIT 1768'). Een foto ervan uit 1943 is opgenomen in de fototheek van het KIK (B051195). <noot 2>
|
![]() |
Noot 1 — Tijdens de nog lopende restauratie (2016-2017) kwamen al wel wat gegevens aan het licht. Het ganse artikel zal herschreven worden na de afronding van de behandeling.
Noot 2 — Gegevens in: Ignace E. De Wilde, "Boerenkrijgmonumenten van 1898", 'M&L', 18 (1999), 2, p. 15 ("De slag bij Bornem was één der meest hevige uit de Boerenkrijg. Als aandenken daaraan wordt ter plekke overigens nog een Christusromp bewaard van de 18de-eeuwse beeldhouwer Walter Pompe (1704-1777). Die Christus hing aan een kalvariekruis dat sinds vele decennia op de plek van de huidige kruiskapel in de buurt van 'Ter Dilft', het toneel van de stijd in 1798, stond opgesteld."). |
![]() |
![]() |
|
|
|
|
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
Hierboven: vergelijking van het beeldhouwwerk gesigneerd door Walter Pompe (1768) in de Onze-Lieve-Vrouw en Sint-Leodegariuskerk in Bornem (links, KIK B051195) met dat van de Paardenmarkt (rechts, foto WS 2014). Let voornamelijk op het identieke lendendoek.
|
|
|
|
Hieronder, een opname uit januari 2017: Een steenanalyse bracht aan het licht dat het Christuscorpus gekapt werd uit Bentheimer zandsteen; de benen bestaan uit Savonnière kalksteen. Bentheimer was in de 18de eeuw zeer in trek bij Antwerpse beeldhouwers; Savonnière komt in de 19de eeuw voor bij Antwerps werk van de gebroeders Kockerols (1869, 'Notre Dame Protectrice de Pie IX', Quellinstraat - Thyssen 1922: 296) en De Boeck en Van Wint (1894, 'Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Weeën', Markgravelei 182 - Thyssen 1922: 301); beide beelden verdwenen.
Calvariegroepen afkomstig van een vroegere brug:
|
|
De signatuur "W. Pompe fecit" op het lendendoek van het Christuscorpus
|
|
De signatuur en datering "J.C. de Cock 1732" op de voetplaat van het Mariabeeld |