![]() |
Boven de inkomdeur van het Museum Mayer Van den Bergh is een neogotisch reliëf met voorstelling van de 'Aanbidding der Wijzen' ('De Geboorte van Christus') aangebracht, verwijzend naar de huisnaam 'De drij Koningen' die deze nieuwbouw uit 1901-1904 meekreeg. Het Driekoningenthema kwam er door de band met Keulen die de van origine Duitse familie Mayer bezat. Keulen, dat drie kronen in het stadswapen draagt, is sinds de 12de-eeuw een beroemd Driekoningen-bedevaartsoord.
Het museumgebouw werd gerealiseerd door architect Joseph Hertogs (1861-1930), die zich voor de voorgevel baseerde op de reconstructie van het huis dat de familie Mayer Van den Bergh in de wijk Oud-Antwerpen van de wereldtentoonstelling in 1894 betrok. Op zijn beurt was dit een interpretatie van de in 1884 gesloopte pastorie van Sint-Walburgis in de Burcht (die volgens De Bosschere ook verwant was aan een gevel in de Zakstraat). Deze gotische pastorie bezat evenwel geen sculptuur, in de nieuwbouw is het dus een toevoeging. Het reliëf werd gekapt door Jules Weyns (1849-1930) en door hem gesigneerd, de plaatsing gebeurde in 1902. Weyns was in 1894 eveneens betrokken geweest bij de uitwerking van Oud-Antwerpen. |
|
|
|
|
Nota: Het museum Mayer van den Bergh bezit in haar collectie een werk dat via tal van 20ste-eeuwse interpretaties wereldwijd verspreid is, ook als gevelbeeld. Zie o.m. Sudermanstraat 22, Kammenstraat 51, Markgravelei en Paul van Ostaijenlaan 7. De museale Onze-Lieve-Vrouw met Kind maakte deel uit van een witmarmeren beeldengroep, ook een 'Aanbidding der Wijzen', en is afkomstig uit een 14de-eeuws Maaslands atelier (afb. hieronder links). Aan dit zgn. atelier van de Meester van de Maaslandse marmeren Madonna's wordt ook het bekende Onze-Lieve-Vrouwebeeld in de Antwerpse Kathedraal toegeschreven (afb. rechts).
• Externe link: Website van het Museum Mayer van den Bergh • Externe link: bezoekersfolder De Kathedraal met hoogtepunten uit de collectie (pdf) |