Onze-Lieve-Vrouw met Kind [verdwenen] - Suikerrui, Zand

Ludovicus Muni (18de eeuw)
Detail uit Robert Mols (1848-1903), 'De Antwerpse rede in 1870', KMSKA inv. 1108 De hier op een schilderij uit 1878 afgebeelde Madonna is een topografische weergave van een ooit bestane werkelijkheid. Ze wordt tevens afgebeeld op een litho van Stroobant uit 1834 en nog voor haar verdwijnen summier beschreven.
 

 

Archief en literatuur:

  • Archief: Hs1491, [f° 18r°]
  • Iconografie: Robert Mols, 'De Antwerpse rede in 1870', 1878 - Olieverf op doek, 294 × 947 cm, KMSKA inv. 1108
  • Iconografie: 'Boterrui, Suikerrui en kathedraal’, litho 300 × 210 mm, François Stroobant, 1834. Privéverzameling, Berchem – Afgebeeld in: F. Lauwers, ‘Nie warm nie wille! Antwerpen een geschiedenis van het marktleven’, Antwerpen, 2006, p. 88 (afb. 51).
  • Literatuur: Thyssen 1902, p. 145; Thyssen 1922, p. 125
  • Nieuwsbrief Vrienden van de Antwerpse Madonna's: pdfnr. 18 (2011, 2), p. 18-19
  • Referentie: vkb1.1779

 

Robert Mols (1848-1903), 'De Antwerpse rede in 1870', 1878 - KMSKA inv. 1108 - Foto's WS, 2011 (MAS, tentoonstelling 'Wereldstad' (verdieping 5))

Robert Mols (1848-1903), 'De Antwerpse rede in 1870', KMSKA inv. 1108

 

Detail uit Robert Mols (1848-1903), 'De Antwerpse rede in 1870', KMSKA inv. 1108

 

Teksten:

  • Zand tegen de Suikerrui. Een klijn oud O.L.Vrouwen beeldeken met Kindje op den arm. Schoonen effen voetzuil. Door Ludovicus Muni.
    [Hs1491, f° 18r°]

 


 

  • Onze-Lieve-Vrouweparochie (verdwenen beelden) Suikerrui en Zand. - 33. Mariabeeld: - Vóór de verbreeding der Scheldekaaien, liep het Zand tot op de Suikerrui; op eenen dier hoeken heeft ook eene afbeelding der H. Maagd gestaan, Welke zoo men zegt, nog al verdienstelijk was. Hierover getuigt de puike schilderij 'De Reede van Antwerpen', 1878, door Robert Mols, welke men in stads Museum bewonderen kan. [Thyssen 1902, p. 145]

 


 

  • Onze-Lieve-Vrouweparochie (verdwenen beelden) Suikerrui en Zand. - 39. Mariabeeld. - Vóór de verbreeding der Scheldekaaien, liep het Zand tot op de Suikerrui; op dezen hoek was eene O. L. Vrouw gesteld. Hiervan getuigt de puike schilderij 'De Reede van Antwerpen', 1878, door Robert Mols, welke men in het Stedelijk Museum bewonderen kan. [Thyssen 1922, p. 125]